Πρόσφατα δημοσιεύματα (Forbes, ελληνική έκδοση, Ιούνιος 2024), που εκθειάζουν τον ελληνικό εφοπλισμό, μιλούν για εντυπωσιακή αύξηση της αξίας των ελληνικών πλοίων. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων τους μειώθηκε και μέσα στους 16 τελευταίους μήνες οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ξεπερνούν τις 350. Πιο συγκεκριμένα, ο στόλος τους αυξήθηκε κατά 102 πλοία (σε σύγκριση με το Μάρτιο του 2023) και οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 50%. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 καταγράφηκαν συμβόλαια μεταξύ Ελλήνων πλοιοκτητών και ναυπηγείων για την κατασκευή 81 νεότευκτων πλοίων όλων σχεδόν των ειδών. Ποιες ήταν οι αιτίες για αυτήν την ανοδική πορεία του ελληνικού εφοπλισμού; Τις εξηγούν, ανάμεσα σε άλλους, δύο από τους πιο ισχυρούς εφοπλιστές με την λόγια εκείνη κυνικότητα που ο παγκόσμιος ναυτεργατικός κλάδος έχει ζήσει στο πετσί του για γενιές ολόκληρες:

«Τα πιο πρόσφατα γεγονότα που επηρεάζουν ουσιαστικά τη ναυτιλία δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν. Αναλογιστείτε όσα συνέβησαν τα τελευταία πέντε χρόνια- την πανδημία, τον πόλεμο της Ουκρανίας, τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή και την ξηρασία, με τη συνακόλουθη μείωση της διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά. Κανένα από αυτά τα γεγονότα δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί. Κατά συνέπεια, είναι χρέος μας να εξελίσσουμε συνεχώς το επιχειρηματικό μας μοντέλο, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται σε όλα αυτά τα απρόβλεπτα γεγονότα και να ευημερεί» […].

«Ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει επηρεαστεί σημαντικά από τη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι μεγάλες μεταφορικές εταιρείες αποφεύγουν την επίμαχη περιοχή, γεγονός το οποίο προσθέτει περίπου 10 ημέρες στο σύνολο του ταξιδιού. Αυτό έχει οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων».

Αγγελική Φράγκου της NAVIOS

«Οι γεωπολιτικές εντάσεις και ο επαναπρογραμματισμός των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, σε συνδυασμό με το κλείσιμο της Διώρυγας του Παναμά, δημιούργησαν τονομίλια και μεγαλύτερη ζήτηση σε υπηρεσίες πλοίων. Κάθε ταξίδι που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχει πλέον αυξηθεί κατά 70%».

Τσάκος της Tsakos energy navigation

Τι μας λένε εδώ η κυρία και ο κύριος της σύγχρονης εφοπλιστικής πλουτοκρατίας; Ότι και η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα από την πανδημία και η εισβολή του ρώσικου ιμπεριαλισμού στην Ουκρανία και οι θηριωδίες των σιωναζιστών στην Παλαιστίνη είναι, στην πραγματικότητα οι σύγχρονες «συγκυρίες» που ευνοούν την άνοδο των κερδών τους. Ιδιαίτερα μετά την Eβδόμη Οκτώβρη, οι μετοχές τους στο Αμερικανικό χρηματιστήριο εκτοξεύτηκαν. Ερυθρά θάλασσα και Σουέζ έχουνε οδηγήσει σε ανοδική πορεία την πλειονότητα των ελληνικών εταιρειών, όχι μόνο ως προς τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά ως προς όλα τα είδη πλοίων που κατέχουν.

Συμπεράσματα:

α. Οι φρεγάτες που έστειλε η κυβέρνηση στην Ερυθρά Θάλασσα ενάντια στην αλληλέγγυα με τους Παλαιστίνιους Υεμενίτικη αντίσταση δεν ήταν αποτέλεσμα πιέσεων της ελληνικής εφοπλιστικής τάξης αλλά προφανώς άλλων «ξένων παραγόντων».

β. Το εφοπλιστικό κεφάλαιο στο ιμπεριαλιστικό σύστημα- και κυρίως το ελληνικό που χρηματοδοτήθηκε και χρηματοδοτείται με σημαντικά ποσά δανείων ευρωπαϊκών και αμερικανικών τραπεζών (μεγαλύτερος χρηματοδότης μεταξύ των τραπεζών που δανείζουν την ελληνόκτητη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική πολυεθνική τράπεζα παγκοσμίως, η UBS- πρώην Credit Suisse, με έδρα την Ελβετία)- λειτουργεί παρασιτικά και κερδοφορεί πάνω σε καταστροφές. Αντί να χρησιμοποιούνται οι νέες- εντυπωσιακές είναι η αλήθεια- τεχνολογικές δυνατότητες προς το συμφέρον και ανάλογα με τις ανάγκες των λαών σε παγκόσμιο επίπεδο, χρησιμοποιούνται προς το συμφέρον μιας πλουτοκρατίας που μετράει τα κέρδη της από τους νεκρούς του πολέμου, τους ξεριζωμένους, τους λιμοκτονούντες.

Κλείνουμε εδώ με ένα σχόλιο πάνω στη συμβολή αυτών των «μεγάλων ευεργετών» στην πραγματική ανάπτυξη της χώρας:

Σε πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ για την ελληνική ναυτιλία αποτυπώνεται η καταστροφή του κλάδου της ναυπήγησης στη χώρα μας μέσα στην τελευταία 15ετία.

– Μέσα σε 11 χρόνια η ετήσια παραγωγή στη ναυπήγηση πλοίων έπεσε στο ένα πέμπτο.

– Χάθηκαν πάνω από 2.000 θέσεις εργασίας.

– Στην κατασκευή πλοίων και σκαφών η Ελλάδα βρίσκεται στη 17η θέση ανάμεσα σε 31 ευρωπαϊκές χώρες, ιδιαίτερα χαμηλή, αν λάβει κανείς υπόψη τα μεγέθη της εγχώριας ναυτιλίας.