Από διαμαρτυρία για τη γενοκτονία στη Γάζα στο ΕΜΣΤ

Μας τρέλαναν τα διεθνή ΜΜΕ με την είδηση με τον τετράχρονο Άριελ που έσπασε από απροσεξία ένα πιθάρι της Εποχής του Χαλκού στο μουσείο Χεχτ της Χάιφα. Ειδικοί επιστήμονες και συντηρητές αρχαιοτήτων έτρεξαν να πουν πώς θα διορθωθεί (και αν μπορεί να διορθωθεί) η ανυπολόγιστη ζημιά. Από στοιχεία, το πιθάρι πιστεύεται ότι χρονολογείται μεταξύ 2.200 και 1.500 π.Χ. και πιθανότατα προοριζόταν αρχικά για τη μεταφορά τοπικών προμηθειών, όπως κρασί και ελαιόλαδο. Προηγήθηκε της εποχής του βιβλικού βασιλιά Δαβίδ και του βασιλιά Σολομώντα και είναι χαρακτηριστικό της περιοχής της Χαναάν στην ανατολική ακτή της Μεσογείου.

Όμως πίσω από αυτή τη «διογκωμένη» είδηση του αφηρημένου νεαρού Άριελ και το πιθάρι στη Χάιφα κρύβεται συνειδητά μια άλλη τεράστια ανυπολόγιστη καταστροφή, που δεν την κάνει ο τετράχρονος Άριελ αλλά ο συνειδητός μακελάρης σιωναζιστής Νετανιάχου και το κατοχικό στράτευμα. Και φαίνεται ολοκάθαρα η «ευαίσθητη» υποκρισία των ρεπορτάζ για την αρχαιολογία, τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους με αφορμή το σπασμένο πιθάρι από τη «γη της Χαναάν», την ίδια ώρα που σιωπούν για καταστροφές ανυπολόγιστης ιστορικής σημασίας.

Όπως έχουμε καταγράψει σε άρθρο μας με τίτλο «Γάζα: Αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, πανεπιστήμια, σχολεία όλα στόχος των σιωναζιστών» μόνο μέχρι τον Γενάρη του 2024 έχουν καταστραφεί 200 περίπου τοποθεσίες ιστορικής σημασίας σε αεροπορικές επιδρομές του Ισραήλ.Στις 11 Οκτωβρίου καταστράφηκε το Μουσείο της Ράφα από αεροπορικό βομβαρδισμό και λίγες μέρες μετά ίδια τύχη είχε το Μουσείο της Αλ Καράρα στη Χαν Γιουνίς. Καταστράφηκαν 3.000 τεχνουργήματα που χρονολογούνται από τους Χαναναίους, τον πολιτισμό της Εποχής του Χαλκού που έζησε στη Γάζα και σε μεγάλο μέρος του Λεβάντε τον 2ο αιώνα π.Χ.

Στην πόλη της Γάζας, το Qasr Al-Basha του 13ου αιώνα μετατράπηκε σε μουσείο το 2010 από το Παλαιστινιακό Υπουργείο Τουρισμού και εκτέθηκε μια συλλογή αντικειμένων από διαφορετικές περιόδους της ιστορίας της Γάζας. Η τοποθεσία χτυπήθηκε από ισραηλινές αεροπορικές επιδρομές στις 11 Δεκεμβρίου, προκαλώντας ζημιές στους τοίχους, την αυλή και τους κήπους της.

Η συντονισμένη κατασυκοφάντηση του παλαιστινιακού αγώνα και η μόνιμη συνεργασία με τους σιωναζιστές όπως και η δικαιολόγηση όλων των φρικαλεοτήτων τους είναι η μόνιμη γραμμή της καθεστωτικής δημοσιογραφίας.

Δεν χρειάζεται να φανταστούμε τι θα γινόταν αν το πιθάρι είχε θρυμματιστεί από πέτρα ανήλικου Παλαιστίνιου διαδηλωτή και τι θύελλα αντιδράσεων θα είχαμε στον «δυτικό πολιτισμένο κόσμο» για τους βέβηλους και απολίτιστους Άραβες…

Υγ. Μία παρέμβαση που έγινε στη χώρα μας για τα μουσεία στη Γάζα και φυσικά δεν είδε το φως της δημοσιότητας μπορεί να την παρακολουθήσει κανείς ΕΔΩ.

Η παρέμβαση έγινε τον Μάιο του 2024 από δεκάδες καλλιτέχνες και εργαζόμενους/ες στον πολιτισμό που συγκεντρώθηκαν στην είσοδο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Ζητούσαν από τη διοίκηση του ΕΜΣΤ να καταγγείλει δημόσια τη γενοκτονία και την πολιτιστική καταστροφή που διαπράττει το Ισραήλ στον θύλακα της Γάζας. Στο πλαίσιο της διαμαρτυρίας έγινε και συλλογική ανάγνωση των μουσείων και των πολιτιστικών φορέων και χώρων που έχουν καταστραφεί στη Γάζα, καθώς και των ονομάτων των μέχρι στιγμής δολοφονημένων καλλιτεχνών και συγγραφέων.