
Στις 8 Μάη 2025 οι εργαζόμενοι οδηγοί δικύκλου θα βρεθούν για ακόμα μία φορά στον δρόμο του αγώνα απεργώντας. Η απεργία, η οποία έχει καλεσθεί και οργανωθεί από το σωματείο της ΣΒΕΟΔ (Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου), έχει εξαπλωθεί πέρα από τα γεωγραφικά όρια της Αθήνας και έχει αποκτήσει εμβέλεια σε τουλάχιστον άλλες 3 πόλεις, καθώς έχουν ήδη ανακοινώσει τη συμμετοχή τους σε αυτή τα παρακάτω σωματεία: το Σωματείο Διανομέων Ταχυμεταφορέων Βόλου, η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Διανομέων Ιωαννίνων και το Σωματείο Διανομέων Μεσσηνίας. Το βασικό αίτημα της απεργίας –ένα αίτημα που αποτελεί χρόνια διεκδίκηση του σωματείου της ΣΒΕΟΔ– είναι η κατοχύρωση των βαρέων και ανθυγιεινών ενσήμων για όλους τους εργαζόμενους με δίκυκλο.
Τα συχνά εργατικά ατυχήματα (πολλά από τα οποία είναι δυστυχώς θανατηφόρα), οι ασθένειες και τα προβλήματα που προκύπτουν από τη μακρόχρονη καθημερινή εργασία πάνω σε δίκυκλο (μυοσκελετικά, αναπνευστικά προβλήματα κλπ.), η έκθεση κατά την εργασία με δίκυκλο σε επικίνδυνες καιρικές συνθήκες (βροχή, δυνατοί άνεμοι, υπερβολικό κρύο/ζέστη), καθώς και η αδυναμία για εργασία με μηχανάκι μέχρι τα 67 έτη της σύνταξης –λόγω μείωσης των αντανακλαστικών και της συσσωρευμένης κούρασης από την πολύωρη εντατική οδήγηση– είναι μερικοί μόνο λόγοι που καταδεικνύουν γιατί το επάγγελμα του οδηγού δικύκλου πρέπει να θεωρείται ως βαρύ και ανθυγιεινό, και αναδεικνύει τον δίκαιο αγώνα του σωματείου. Επίσης, πέρα από το βασικό αίτημα, η απεργία έχει και μια σειρά από άλλες διεκδικήσεις όπως: την αναγνώριση μιας ενιαίας ειδικότητας για όλους τους εργαζόμενους με δίκυκλο – γεγονός που θα ανοίξει τον δρόμο για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης που θα καλύπτει όλους όσους είναι στο επάγγελμα, την καθιέρωση 5μερου-7ώρου με αυξήσεις στους μισθούς, την επέκταση του επιδόματος επικινδυνότητας σε όλους τους οδηγούς δικύκλου, την καθολική εφαρμογή του ν.4611/2019, που αποτέλεσε σημείο καμπής για το επάγγελμα καθώς αναγνώρισε την υποχρέωση των εργοδοτών να παρέχουν εταιρικό δίκυκλο ή να αποζημιώνουν τους εργαζόμενους για την παροχή του ιδιόκτητου δικύκλου τους και να τους καταβάλλουν τα έξοδα κίνησης. Ταυτόχρονα, το σωματείο απαιτεί και πλήρη ασφαλιστικά και μισθολογικά δικαιώματα για όλους του οδηγούς δικύκλου στις εταιρείες πλατφόρμες.

Τα τελευταία χρόνια οι συνθήκες του επαγγέλματος έχουν επιδεινωθεί. Η ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως από την εποχή του κορονοϊού και μετά (οι κούριερ και οι διανομείς ήταν από τους κλάδους που συνέχισαν να δουλεύουν αδιάλειπτα εν μέσω πανδημίας), έχει εκτινάξει τον όγκο των παραγγελιών, με αποτέλεσμα τη συνεχή εντατικοποίηση του επαγγέλματος και το ξεχείλωμα των ωραρίων. Επίσης, η εμφάνιση και η επικράτηση σε πολύ μεγάλο μέρος της αγοράς των εταιρειών πλατφόρμας (Wolt και Efood), οι οποίες προωθούν το μοντέλο της free-lance εργασίας, το οποίο μετακυλύει τα ασφαλιστικά βάρη στον εργαζόμενο και δεν του αναγνωρίζει μια σειρά από δικαιώματα (άδειες, επιδόματα, δώρα, κάλυψη σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος), έχουν επαναφέρει στην επιφάνεια την εργασία με το κομμάτι. Μια συνθήκη επισφαλούς εργασίας, που το εργατικό κίνημα πάλεψε στο παρελθόν να την ανατρέψει και έδωσε μεγάλους αγώνες για να υποχρεώσει τους εργοδότες να αναλάβουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους εργαζομένους. Επίσης, οι εταιρείες αυτές έχουν ενσωματώσει στη λειτουργία τους την εργασία σε «στόλους», μια συνθήκη όπου ένας «στολάρχης», σε συνεργασία προφανώς με την εταιρεία, υπενοικιάζει τον λογαριασμό του σε τρίτους οι οποίοι εργάζονται τελείως «μαύρα», δεν φαίνονται πουθενά, δεν έχουν κανένα δικαίωμα, πληρώνονται με το κομμάτι, και ο «στολάρχης» παρακρατά ένα ποσοστό του τζίρου. Σε αυτή την τελευταία μορφή εργασίας εργάζεται κυρίως το πιο υποτιμημένο κομμάτι της τάξης μας – μετανάστες χωρίς χαρτιά κλπ. Οι εταιρείες, με την εισαγωγή των παραπάνω μορφών εργασίας, πέρα από την μεγιστοποίηση των εσόδων και των περιορισμό του εργατικού κόστους, προσπαθούν να διασπάσουν την ενότητα της εργατικής τάξης, στρέφοντας τη μία κατηγορία εργαζομένων έναντι της άλλης.
Εδώ να αναφέρουμε ότι το εν λόγω μοντέλο εργασίας δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, αλλά έχει επικρατήσει σε μεγάλο βαθμό σε πολλές πιο προηγμένες καπιταλιστικά χώρες του εξωτερικού εδώ και χρόνια, μέσω μεγάλων διεθνών μονοπωλίων. Η Wolt ιδρύθηκε το 2014 στο Ελσίνκι της Φινλανδίας και λειτουργεί πλέον ως θυγατρική της αμερικανικής Door Dash (είναι ο μεγαλύτερος πάροχος υπηρεσιών παράδοσης φαγητού στις ΗΠΑ), η οποία την εξαγόρασε το 2022 και έχει παρουσία σε 27 χώρες, ενώ η Efood ιδρύθηκε από έλληνες επιχειρηματίες το 2011 και έχει και αυτή πλέον εξαγοραστεί από το 2015 από τη γερμανική πολυεθνική Delivery Hero με παρουσία σε περισσότερες από 50 χώρες παγκοσμίως.
H ταχυμεταφορά-ταχυδιανομή είναι μαζί με την εστίαση-τουρισμό οι «βαριές βιομηχανίες» της χώρας με δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους σε αυτές, οπότε και οποιαδήποτε σημαντική εξέλιξη σε αυτούς τους κλάδους έχει άλλη βαρύτητα για το σύνολο της οικονομίας και την εργατική τάξη γενικότερα. Η κατάκτηση πλέον μεγάλου μέρους της αγοράς από μεγάλα διεθνή μονοπώλια και η επιβολή των δικών τους όρων έχουν αλλάξει την κλίμακα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει τώρα το οργανωμένο κομμάτι της εργατικής τάξης και τα πρωτοπόρα σωματεία του επαγγέλματος, με προεξέχουσα τη θέση της ΣΒΕΟΔ με όλη την αγωνιστική πείρα και κληρονομιά που αυτή κουβαλά μετά από σχεδόν 20 χρόνια παρουσίας μέσα στις πιάτσες. Είναι καθήκον όλων των συνειδητοποιημένων εργαζομένων να σταθούν στο πλάι των απεργών και να στηρίξουν τα δίκαια αιτήματά τους, καθώς μία νικηφόρα εξέλιξη της απεργίας ανοίγει τον δρόμο και στους υπόλοιπους εργαζομένους σε άλλα επαγγέλματα και κλάδους να παλέψουν για την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων, που θα αποτελέσουν ανάχωμα στη διαρκή επίθεση που δέχεται η τάξη μας.
*Η συγκέντρωση-μοτοπορεία στην Αθήνα έχει καλεστεί για τις 8 Μάη στις 11 πμ στο Πεδίον του Άρεως.