[…] H πρόταση αυτή είναι αποτέλεσμα πάρα πολλών συζητήσεων με εκπαιδευτικούς φορείς και μεμονωμένους εκπαιδευτικούς. Και βεβαίως με μια πάρα πολύ συστηματική μελέτη των συστημάτων που ισχύουν σε άλλες χώρες […]
Το παραπάνω απόσπασμα είναι μέρος από την παρουσίαση των αλλαγών στον χώρο της εκπαίδευσης, από το υπουργείο παιδείας (στις 3/9). Η παρουσίαση έρχεται να κουμπώσει με τις υπόλοιπες αλλαγές που δρομολογήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από τους αστούς πολιτικούς τόσο στην δευτεροβάθμια όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι βασικές αλλαγές έχουν ως εξής:
– Οι εγκύκλιες σπουδές ολοκληρώνονται στην Β λυκείου
– Η Γ λυκείου μετατρέπεται σε προπαρασκευαστική τάξη για τα ΑΕΙ.
– Οι 3 ομάδες προσανατολισμού γίνονται 4 (η ομάδα θετικών σπουδών διαιρείται σε θετικές σπουδές και σπουδές υγείας).
– Στην Γ λυκείου το πρόγραμμα θα διαμορφωθεί ως εξής:
– 3 μαθήματα Γενικής Παιδείας: Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (ενοποίηση Νεοελληνικής Γλώσσας και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, 6 ώρες), θρησκευτικά (1 ώρα) , φυσική αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής ειδικών μαθημάτων (2 ώρες).
– 3 μαθήματα προσανατολισμού, από 6 ώρες το καθένα, με αντικατάσταση του μαθήματος των λατινικών από την κοινωνιολογία στην ομάδα ανθρωπιστικών σπουδών. Επίσης «προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μία για κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με τους μαθητές του, για συζήτηση εργασιών, επίλυση αποριών κλπ».
Τελικά, το «πολυσυζητημένο» μάθημα των θρησκευτικών, από τις… συζητήσεις για κατάργησή του, έφτασε να κατέχει δεσπόζουσα θέση ανάμεσα στα εναπομείναντα τρία μαθήματα γενικής παιδείας!
Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται από διαγωνίσματα και εργασίες και οι απολυτήριες εξετάσεις θα γίνονται στα 4 εξάωρα μαθήματα. Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες ανά δήμο ή νομό. Οι καθηγητές της κάθε ομάδας θα προετοιμάζουν τα θέματα τα οποία, έπειτα από κλήρωση, θα συνθέτουν το διαγώνισμα, το οποίο θα στέλνεται στα σχολεία. Έπειτα, ο καθηγητής της ομάδας θα διορθώνει ως ανώνυμα τα γραπτά, όχι όμως του σχολείου όπου διδάσκει. Η τελική βαθμολογία θα προκύπτει: 40% από την ενδοσχολική εξέταση και 60% από το τον βαθμό του τετραμήνου.
Όσον αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις, όταν οι μαθητές ολοκληρώσουν την Β λυκείου, καλούνται να συμπληρώσουν ένα μηχανογραφικό με 10 επιλογές. Αν δεν το κάνουν, χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στης τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η συμπλήρωση αυτή μάλιστα, της δήλωσης προτίμησης, θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β΄ Λυκείου. Τον ρόλο των συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού καλούνται να διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, σύμφωνα με τις επιδόσεις και κλίσεις των μαθητών, (όπως μας ενημερώνει το υπουργείο παιδείας) θα τους προσανατολίσουν καταλλήλως.
Από τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό τον εισακτέων θα δημιουργούνται τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης και τα τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις. Οι μαθητές που στις προτιμήσεις τους έχουν τμήματα και από τις δυο κατηγορίες, τον Φεβρουάριο θα δηλώνουν την επιλογή τους. Οι μαθητές που επιλέγουν να φοιτήσουν σε τμήμα ελεύθερης πρόσβασης δεν έχουν δικαίωμα μετεγγραφής. Ο βαθμός θα διαμορφώνεται 90% από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου. Ο ι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων καταργούνται. Μετά το τέλος των πανελλαδικών εξετάσεων συμπληρώνουν εκ νέου το μηχανογραφικό τους, με επιλογές μόνο από το επιστημονικό πεδίο που αντιστοιχεί η ομάδα προσανατολισμού τους (ενώ έως τώρα μπορούσαν με άλλο ένα μάθημα να επιλέξουν άλλο ένα πεδίο).
Οι χιλιοειπωμένες εκφράσεις του τύπου «στόχος είναι η συγκρότηση ελεύθερων, δημοκρατικών και υπεύθυνων αυριανών πολιτών», δεν πείθουν απολύτως κανέναν.
Η σύγχρονη παιδεία που μας πλασάρουν, δήθεν για να ξεπεραστούν οι παθογένειες που ματαιώνουν την παιδαγωγική διαδικασία, έχει ταξικό πρόσημο, όπως ακριβώς είχε τόσα χρόνια. Το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ λυκείου θα μειωθεί από 32 σε 29 ώρες. Τα μαθήματα που θα διδάσκεται ο μαθητής θα είναι μόνο τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού του, δηλαδή τα μαθήματα των πανελληνίων, εξαφανίζοντας την γενική γνώση. Δημιουργείται ένα σχολείο – εξεταστικό κέντρο, με πανελλήνιες και ενδοσχολικές εξετάσεις στα πρότυπα των πανελληνίων. Και είναι απορίας άξιο πώς με αυτόν τον τρόπο θα χτυπηθεί και δεν θα αναπτυχθεί περισσότερο η παραπαιδεία, που σύμφωνα με το υπουργείο το σύνολο των οικογενειών κάθε φουρνιάς υποψηφίων λόγω… αντιλήψεων δαπανά 2,5 δις για την προετοιμασία τους.
Ο μαθητής καλείται από την Β λυκείου να σκεφτεί τις επιλογές του και να συμπληρώσει ένα μηχανογραφικό. Η πολυδιαφημισμένη ελεύθερη πρόσβαση θα είναι για τις σχολές χαμηλής ζήτησης, σχολές που οι μαθητές δεν επιλέγουν είτε γιατί θεωρούνται υποβαθμισμένες είτε γιατί είναι απομακρυσμένες και οι γονείς δεν μπορούν να «σηκώσουν» το βάρος των σπουδών. Ακόμα και έτσι όμως, καμία ελεύθερη πρόσβαση δεν θα γίνει πραγματικότητα από την στιγμή ο μαθητής θα περνά από την διαδικασία των απολυτήριων εξετάσεων σε στυλ πανελληνίων!
«Με αυτές τις ρυθμίσεις ελπίζουμε να δώσουμε εκείνες τις δυνατότητες που ζητάνε από την πολιτεία οι εκπαιδευτικοί. Να έχουν το χρόνο, να έχουν το χώρο και να έχουν το ρόλο να παίξουν επιτέλους αυτόν που οι ίδιοι διεκδικούν και δεν μπορούν να τον κάνουν λόγω αυτών των παθογενειών που ιστορικά έχουν διαμορφωθεί».
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι εκπαιδευτικοί εισακούστηκαν και παίρνουν ό, τι ζητάνε! Η φράση τους «μαζικοί και μόνιμοι διορισμοί» μάλλον κάπου χάθηκε στην πορεία… Τα κενά θα καλυφθούν για άλλη μια χρονιά με αναπληρωτές, οι εκπαιδευτικοί θα επωμιστούν το βάρος και άλλων αρμοδιοτήτων όπως του επαγγελματικού συμβούλου, το βάρος κάλυψης κενών μέσω της ανάθεσης. Η συγκυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ συνεχίζει επάξια αυτή την διαμόρφωση του ταξικού εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν καταπολεμά τις παθογένειες, είναι στην ίδια γραμμή με τα υπόλοιπα αστικά κόμματα και τις εντολές της Ε.Ε.
Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς θα επωμιστούν το βάρος ενός συστήματος το οποίο σύμφωνα με τον υπουργό θα εξαρτηθεί από το πώς θα λειτουργήσει στην πραγματικότητα. Θα είναι υπό συνεχή επιτήρηση και αξιολόγηση ως προς την λειτουργικότητα και για τα επόμενα δυο χρόνια θα υπάρξουν αρκετές αλλαγές.
Οι δοκιμές πάνω μας λοιπόν! Πάνω στους μαθητές, πάνω στους εκπαιδευτικούς, πάνω στην λαϊκή οικογένεια, πάνω στους εργαζομένους. Η αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος θα συνεχίζεται ρυθμισμένη και οργανωμένη από την αστική τάξη για τα δικά της συμφέροντα. Το ζήτημα της παιδείας είναι ακόμα ένα πεδίο ταξικής σύγκρουσης που η εργατική τάξη οργανωμένα μέσα σε αυτό, μπορεί να χτυπηθεί με τις μεθοδεύσεις και τις πολιτικές αποφάσεις των αστών για τις δικές της ανάγκες και των παιδιών της.